Yaklak 75 yldr dnya nfusunun byk bir blmnn gzn ayrmad televizyon kanallar gemiteki cazibesini kaybediyor.
ilk zamanlar ou evde bulunmayan televizyonlarn 2025 ylnda neredeyse girmedii hane kalmazken, geleneksel televizyon kanallarn izleyenlerin says ise ayn oranda artmad.
nsanlar artk oturma odalar ve salonlarnda bulundurduklar televizyonlara ek olarak ceplerinde tadklar telefonlar televizyon yerine kullanabiliyor, istedii an arzu ettii ierii izleyebiliyor.
Dijital yayn platformlarnn gndelik yaamn paras olmasyla izleyiciler televizyon kanallarnn yayn akna bal olmaktan kp, msait olduklar bir vakitte platformda bulunan yzlerce ierie annda eriebiliyor. Bu platformlarn ekranl ve internet balants mevcut birok teknolojik cihazda kullanma uygun olmas, topluma evinin dnda da “izleyici” olma imkan salyor.
Almanya merkezli Statista irketinin 2020 ile 2024 verilerini karlatrd aratrmada, dnya apnda televizyon izleyicisi saysnda art yaanmazken, dijital platformlara ilginin artt grlyor.
Buna gre, 2020’de 5,2 milyar olan geleneksel televizyon izleyicisi says 2024’te art gstermedi. Buna mukabil, dijital yayn platformlarnn abone saylar ayn zaman aralnda 1,5 milyardan 1,7 milyara ykseldi.
– DNEN ZLEYC KTLESN DAHA Y ANALZ EDEN TARAF KAZANIYOR
Dijital platformlarn izleyici kitlesinin ounluunu gen ya gruplar, geleneksel televizyon izleyicisinin ounluunu ise orta ve yukar ya gruplar oluturuyor.
Uzun yllardr izledikleri televizyon dizi ve programlarnn arasna reklam konulmasna alk olan orta ve yukar ya gruplarnn aksine, genler kendilerine reklamsz seenekler sunan dijital platformlara yneliyor.
zleyici kitlesinin byk oranda genlerden olutuunu saptayan dijital platformlar, genlere ynelik ve ksa sreli dikkatini gzeten ierikler retiyor. Bu ierikler, geleneksel televizyon kanallarndaki dizilerin ounda uygulanan “melodramatik” ve inili kl kurgudan ziyade izleyicinin dikkatini datmayacak kurgu emalarndan faydalanyor.
Abonelerinin izleme tercihlerini kaydederek benzer ierikleri izleyicisine sunan platformlar, bu sayede kullanclarnn “bir oturuta bitirebilecei” ierikler sunuyor ve mterilerini kendine balyor.
Dijital platformlarn, bazen yabanc ierik sunan televizyon kanallarnn aksine, farkl lkelerden dizi, film ve programlar iinde barndrmas da sosyal medyann etkisiyle kresel gelimelere hakim olan gen nfusun ilgisini ekiyor. Bir Arjantinli Trkiye’den yaplan ierikleri kolayca seyredebilirken, bir Alman, Gney Kore’de ekilen dizileri seyredebiliyor.
Gen nfusun artmas ve yal nfusun azalmasyla dijital yayn platformlarnn piyasadaki gcn giderek artrmas beklenirken, toplumun hala byk ksmna hitap eden televizyon kanallarnn eski cazibesini giderek kaybedecei ngrlyor.